Przejdź do treści

Komunikat o błędzie

  • Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in include_once() (line 1120 of /home/aminetno/domains/muzeumetnograficzne.rzeszow.pl/public_html/stara/includes/bootstrap.inc).
  • Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated w include_once() (linia 14 z /home/aminetno/domains/muzeumetnograficzne.rzeszow.pl/public_html/stara/themes/engines/phptemplate/phptemplate.engine).
  • Deprecated function: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters w drupal_get_feeds() (linia 394 z /home/aminetno/domains/muzeumetnograficzne.rzeszow.pl/public_html/stara/includes/common.inc).
  • Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls w _menu_load_objects() (linia 571 z /home/aminetno/domains/muzeumetnograficzne.rzeszow.pl/public_html/stara/includes/menu.inc).

Roraty

W Polsce powszechnym zwyczajem adwentowym był udział w codziennych mszach świętych- RORATACH, nazywanych również jutrzniami. Nazwa nabożeństwa pochodzi od rozpoczynających je słów: rorate coeli desuper, a odprawiane były one na cześć Najświętszej Marii Panny. Zwyczaj ten należy do najstarszych i najpiękniejszych tradycji adwentowych w Polsce. W naszym kraju odprawiane były już od XIII wieku. Najpierw w Poznaniu gdzie wprowadzone zostały przez księcia Przemysława Pobożnego, a potem także w Krakowie, zapoczątkowane przez Bolesława Wstydliwego.

W przeszłości podczas mszy roratnych na ołtarzu zapalano siedem woskowych świec, które symbolizować miały króla i sześć polskich stanów społecznych (reprezentowanych przez: hierarchę Kościoła- biskupa, przedstawiciela senatu, ziemianina, wojskowego, mieszczanina i kmiecia). Przedstawiciele wszystkich stanów kolejno podchodzili do ołtarza i zapalali świece, równocześnie składając ofiarę pieniężną na ołtarzu i wypowiadając formułę: gotów jestem na sąd Boży[1]. Do dziś w czasie nabożeństw roratnych pali się na ołtarzu  wielka woskowa świeca- roratnica (symbolizująca Matkę Boską).

Pora rozpoczęcia mszy (przed świtem) miała symboliczne znaczenie. W ten sposób ludzie okazywali „czujność w oczekiwaniu na przyjście Zbawiciela i gotowość na Sąd Ostateczny”. We wsiach w których nie było kościoła ludzie na nabożeństwa wybierali się jeszcze w nocy. Drogę oświetlali sobie albo lampami naftowymi, albo latarniami, w który umieszczona była świeca. Podczas tej wędrówki dziewczęta wykonywały wróżby matrymonialne. Pytały napotkanych po drodze mężczyzn o imię, to samo miał nosić ich przyszły mąż.

 

Monika Zydroń

 

 

 

Bibliografia:

Karczmarzewski Andrzej, Ludowe obrzędy doroczne w Polsce południowo- wschodniej, Rzeszów 2011

Ogrodowska Barbara, Polskie obrzędy i zwyczaje doroczne, Warszawa 2009

Szymanderska Hanna, Polskie tradycje świąteczne, Warszawa 2003



[1] Opis nabożeństwa w książce „Ozdoba kościoła katolickiego” z 1739 roku: „...osobliwie i w całej Polsce prawie tylko, używają tej ceremonii, którą zaczął w Poznaniu Przemysław Pobożny, a przyjął w Krakowie Bolesław Wstydliwy (...), uważając że trzeba się wiarą świecącą dobrymi uczynkami na sąd Boski stawić wraz z siedmioma stanami”.

 

Powrót
  • Historia
  • Franciszek Kotula
  • Edukacja
  • Kronika
  • Wystawy
  • Wydawnictwa
  • Aktualności
  • Temat tygodnia
  • Cennik
  • Kontakt
Subscribe to Subskrybuj
zadaj pytanie do pobrania mapa strony polityka cookies

Copyright @ 2012 Muzeum Etnograficzne im. F. Kotuli w Rzeszowie