Muzykujące zwierzęta z kościoła w Boguszycach
Przez okres niemal całego średniowiecza, zgodnie z duchem epoki, malarstwo poruszało głównie tematykę religijną, a dzieła malarskie zdobiły kościoły i przekazywały w wizualnej formie prawdy zawarte w Piśmie Świętym. Wymogło to dostosowanie przedstawień muzycznych do wiodącej idei (bardzo popularnym typem przedstawień muzycznych był koncert aniołów, będący symbolem niebiańskiej muzyki, które towarzyszyły przeważnie Bogu i Maryi lub męczennikom).
Pojawienie się w sztuce średniowiecznej ludzi, w miejsce istot niebiańskich, zapowiadało zbliżające sie zmiany i przełom na rzecz sztuki renesansu, która zrewolucjonizowała podejście człowieka do niego samego i otaczającego go świata.
Przejawy życia świeckiego i codziennego obecne były od tego momentu nawet w sztuce sakralnej.
Tendencja zmiany uwidocznia się w programie ikonograficznym polichromii kościoła pw. św. Stanisława w Boguszycach, które stały się (wielkiej wartości artystycznej) dokumentem przenikania świeckich pierwiastków do sztuki religijnej.
Na drewnianym stropie kościoła uwiecznione zostały postaci Chrystusa oraz czterech ewangelistów. Ponad to program ikonograficzny obejmuje przedstawienia personifikacji grzechów głównych, które otoczone są bogatą dekoracja groteskową, w której spomiędzy kwietnych splotów i owoców, na pierwszy plan wybijają się przedstawienia muzykujących zwierząt (niedźwiedzia grającego na trąbie, osła na lutni, a świni na bębenku).
Więcej informacji dotyczących tematyki muzycznej w malarstwie polskim odnaleźć można na wystawie "Barwy i nastroje. Muzyka w malarstwie polskim", prezentowanej w Muzeum Etnograficznym do 15 maja 2016 roku oraz w przygotowanym komantarzu do wystawy.
Bibliografia:
Jerzy Banach, Tematy muzyczne w plastyce polskiej, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1956
Fotografie:
wykonane w kościele pw. św. Stanisława w Boguszycach, autor: Grzegorz Stec